Na Toronto de grootste stad van Canada, gelegen in de Franstalige regio Quebec en vernoemd naar de heuvel die midden in de stad ligt. Door het koloniale Franse verleden en de aanwezigheid van een oude stad doet het Europees aan. En voor het gemak heeft de stad de verwijzingen naar windrichtingen een kwartslag gedraaid. Dit omdat in de beleving van de inwoners de Saint Lawrence rivier van west naar oost loopt. In werkelijkheid loopt de rivier een stukje van zuid naar noord. Dus straten die parallel aan de rivier gebouwd zijn lopen in de beleving van oost naar west en voor het gemak vergeten ze dat de rivier niet helemaal zo loopt.

Geschiedenis

Montreal kent een rijke geschiedenis van ontdekkingsreizigers en de oorlog met het Verenigd Koninkrijk. 17 mei 1642 is de officiële datum die aangehouden wordt als de dag dat de stad gesticht is.  De eerste Fransman zette al in 1535 voet aan land op het eiland waar later Montreal gebouwd zou worden. Het duurde dus nog lange tijd voordat ze er daadwerkelijk in slaagden een stad te stichten. In 1760 capituleerde Montreal onder druk van de Britten en kwam het in Britse handen terecht. Tot op de dag van vandaag is er frictie tussen de Engels- en Franstaligen in de provincie Quebec. Franstaligen waren jaren ondergeschikt ten opzichte van de Engelstaligen en dit leidde meer dan eens tot opstanden. Zo hebben de Franstaligen in 1849 het parlementsgebouw in de as gelegd. Jaren van economische crisis en hoge werkeloosheid volgden en de provincie liep achter op de rest van Canada. Zelfs in 2006 is er nog frictie geweest omdat er een aantal gemeenten fuseerden, dit is terug gedraaid omdat men het hier niet mee eens was. 

Wat kun je er doen?

Montreal is een fijne stad om doorheen te struinen. Daarnaast heeft het een overzichtelijk openbaar vervoer netwerk. Het bezoeken meer dan waard is de Vieux-Montreal, oftewel de oude stad. Hier waan je je in Europa met de bouwstijl zoals wij die kennen uit Frankrijk. In de oude stad vind je naast winkeltjes, restaurants en boetiekjes ook de Notre Dame. Deze kerk lijkt op die in Parijs maar dan een slag kleiner. 

Ben je er s’winters? Om de kou en het verkeer te vermijden heeft Montreal een complete ondergrondse stad, the underground city of la ville souterraine. Een stad met 1600 winkels, scholen, bioscopen, restaurants, een hockeyarena, bus en treinstation en 7 metrostations. Met 120 in-uitgangen altijd bereikbaar. 

Het centrum van de stad loopt vanaf de voet van Mont Royal tot aan de St. Lawrence rivier. Het centrum is makkelijk te herkennen aan de wolkenkrabbers. Het is echter bij wet verboden in Montreal om een gebouw hoger te bouwen dan de heuvel. Hoger dan het nu is zal het dus nooit worden. Rue Sainte-Cathérine is de centrale straat in het centrum en tevens de drukste winkelstraat van Canada. Sherbrooke, Saint-Denis, Crescent en Maisonneuve zijn andere leuke straten in het centrum. Zin in een drankje of een avondje stappen? Bezoek de pubs in Cresent street, leuke straat met genoeg pubs en clubs waar je een dansje kunt maken of gewoon op 1 van de balkons mensen kan kijken onder het genot van een drankje. 

Buiten het centrum van de stad is ook nog genoeg te doen. Je kunt een bezoek brengen aan het Parc du Mont-Royal, op de top van de heuvel. Vanaf hier heb je een mooi uitzicht over de stad. Je komt er met de bus of met de auto. Breng een bezoekje aan Chinatown voor je Aziatische indrukken of aan Montreals eigen versie van Littly Italy om een bezoek te brengen aan de overdekte markt Jean Talón

  • Italiaanse vlag in Little Italy
  • Koffiebonen in Little Italy

Vervoer

Montreal is een verkeersknooppunt voor oost Canada. De stad heeft 1 luchthaven: Montréal-Pierre Elliott Trudeau International Airport. De luchthaven geldt als 1 van de thuishavens voor AirTransat en AirCanada. 

In de stad zelf ligt een uitgebreid netwerk van bussen, metro en regionale treinen. Het metronetwerk bestaat uit 4 lijnen en 65 stations, je komt er dus een heel eind mee. De metro’s rijden op rubber banden wat een hoop geluid scheelt. Het rijden op rubberen banden hebben ze bij het bouwen van het netwerk overgenomen naar het Parijse voorbeeld waar ook alles op banden rijdt. De uitvoerder is Société de Transport de Montréal (STM). Een dagkaart kost je 10 dollar. 

Montreal heeft een erg druk wegennetwerk en er staat bijna permanent file. Het helpt ook niet mee dat iedereen die ook maar iets te laden of lossen heeft dit gewoon midden op de weg doet wat nog meer opstoppingen oplevert. Wil je dus weg uit de stad per auto? Houd dan rekening met extra reistijd om de stad uit te komen. 

Kortom, Montreal heeft veel te bieden, bovengronds, ondergronds en aan het weer hoeft het niet te liggen. De combinatie van een modern centrum met een oud centrum waar vooral Europeanen zich meer in zullen herkennen maakt deze stad het bezoeken zeker waard!

Madelon
Auteur

Schrijf een reactie